اخبار

استفاده 3 / 69 درصد جوانان از فیلترشکن (روزنامه آرمان)

مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان به‌تازگی نتایج پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان را منتشر کرده است

 


 
. این پیمایش از سال 79 هر سه سال یکبار در سطح کشور اجرا شده است. موج ششم این پیمایش با هدف شناخت نگرش‌ها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی جوانان 15 تا  29 سال سراسر کشور در سال 92 در بین 15 هزار نفر به‌عنوان جامعه نمونه، انجام شده است.
 تاریخچه پیمایش آماری در کشور

در سال 1353 کلید انجام اولین پیمایش اجتماعی در سطح کشور زده شد. در این پیمایش رفتارهای مردم در مورد رسانه‌های ارتباط جمعی با تأکید بر رادیو و تلویزیون، گرایش‌های اجتماعی و فرهنگی از قبیل احساس رضایت از زندگی، مشارکت سیاسی و ... مورد مطالعه قرار گرفت. این تحقیق در سال  1358 به صورت محدود در تهران به اجرا درآمد اما به دلیل التهاب اجتماعی و سیاسی ناشی از انقلاب، از این تحقیق، گزارشی ناقص و محدود در دست است. بعد از آن در سال 1374 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درصدد شناخت تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه از طریق اجرای این نوع تحقیقات برآمد و حاصل آن تحقیق «آگاهی‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای فرهنگی و اجتماعی» بود. در سال 1377 نیز معاونت پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به برگزاری یک گردهمایی با عنوان «سیاست‌های ساماندهی فرهنگی» کرد که در آن این نیاز مطرح شد که برای پاسخ به پرسش‌هایی از قبیل چگونگی وضعیت فرهنگی، سمت و سوی تحولات،‌ شتاب تغییرات و ... به مجموعه‌ای از اطلاعات کمی، استاندارد و با قابلیت مقایسه نیاز داریم. ایسنا نوشت؛ طرح ملی پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان که نتایج اجرای مرحله ششم آن به تازگی منتشر شده است یکی از همان طرح‌هایی است که با توجه به نیاز جامعه در این حوزه انجام شده است.


 ضرورت وجود آمار از آسیب‌های اجتماعی

آسیب‌های اجتماعی، همواره یک ضعف و یک زنگ خطر برای جامعه محسوب می‌‌شود. از این رو، لزوم توجه مسئولان و تصمیم‌گیران بیش از پیش مطرح شده است اما نبود مراکز رسمی آماری برای گردآوری دقیق اطلاعات آسیب‌های اجتماعی، سیاست‌زدگی در برنامه‌ریزی‌های کلان، حساسیت‌سازی  و دوری از واقعیت‌های موجود، نوع نگاه به مشکلات اجتماعی، موجب افزایش این آسیب‌ها در جامعه شده است. فقدان نهاد متمرکز مسئول از یکسو و عدم پیمایش‌های فراگیر از سوی دیگر به همراه نبود تعاریف دقیق از آسیب‌های اجتماعی میان دستگاه‌های مختلف، هزینه‌هایی را بر دوش دولتمردان قرار داده است که آمار‌های پراکنده آسیب‌های اجتماعی گویای این واقعیت است. با توجه به مسائل یاد شده به نظر می‌‌رسد انجام پیمایش‌هایی مانند پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان در صورتی که با روش‌های علمی و صادقانه انجام گیرد، می‌‌تواند اندکی از این ضعف‌های آماری بکاهد و در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان جامعه مفید واقع شود و در این صورت است که می‌‌توان از آن تحت عنوان گام اول برای برنامه‌ریزی‌های کلان یاد کرد.


 یافته‌های موج ششم پیمایش

طبق نتایج موج ششم این پیمایش، 3/69 درصد جوانان از فیلترشکن استفاده می‌کنند اما، 6/82 درصد جوانان با انتخاب همسر از طریق فضای مجازی مخالف هستند. همچنین، 3/58 درصد جوانان مسئولیت اوقات فراغت را با دولت می‌دانند و 30 درصد از جوانان به هیچ وجه ورزش نمی‌کنند. در چند سال اخیر شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص فیسبوک به پربیننده‌ترین سایت‌‌های دنیا در بسیاری از کشور‌ها تبدیل شده‌اند در کشور ما هم شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری مورد اقبال قرار گرفته‌اند شاید، به دلیل همین محبوبیت است که سیاستگذاران بعضا در رابطه با فضای مجازی موضع‌گیری کرده‌اند. خصوصا در ماه‌های اخیر که با مطرح شدن ورود نسل سوم و چهارم تلفن همراه و اینترنت پرسرعت به کشورمان این واکنش‌ها رنگ تازه‌ای به خود گرفته است. برخلاف تمام سیاست‌هایی که در زمینه فیلترینگ در کشورمان اتخاذ شده است نتایج تحقیقات حکایت از این موضوع دارد که 3/69 درصد جوانان از فیلترشکن استفاده می‌کنند. در حالی آمار اینچنینی از وضعیت دسترسی جوانان به قسمت‌های فیلترشده فضای مجازی منتشر شده که روز گذشته، رئیس پلیس کشور، گفت: تاکنون اگر اقدامی در حوزه تامین امنیت فضای مجازی انجام شده است با ابتکارات پلیس بوده است و هیچ اقدامی در این حوزه از مسیر تعهدات اپراتورها و پروتکل‌ها انجام نشده است. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم درباره کنترل شبکه‌های اجتماعی و تامین امنیت فضای سایبر، اظهار کرد: پلیس در تامین امنیت فضای مجازی تلاش خود را انجام می‌‌دهد و پروتکل‌های موجود مسیر تامین امنیت فضای مجازی را هموار می‌‌کند. براین اساس اگر قرار است اپراتورها فناوری را وارد کشور کنند باید تجهیزات امنیتی آن را نیز تامین کنند و در اختیار دستگاه‌های تامین امنیت فضای مجازی و کاربران قرار دهند. مهر نوشت؛ او ادامه داد: سازمان‌های تامین‌کننده امنیت فضای مجازی برای اقدام پیش‌دستانه علیه مجرمان باید تجهیز شوند. نکته دیگری که در این نتایج جلب‌توجه می‌‌کند، میزان قابل‌اعتمادبودن اخبار صداوسیما از نظر جوانان است که بر اساس آن نزدیک 50درصد جوانان کشور به اخبار صداوسیما اعتماد دارند.


 به نتایج پیمایش ملی اعتماد داریم

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با آرمان می‌‌گوید: این موضوع که در تدوین برنامه‌های کلان جامعه باید بر نتایج پژوهش‌های صورت‌گرفته استناد کرد، امری بدیهی است. وقتی می‌‌خواهیم در حوزه جوانان برنامه‌ریزی کنیم، مسلم است که بدون در دست‌داشتن آمار و ارقام نمی‌توانیم برنامه‌ای مناسب و عملی تدوین کنیم. عبدالرضا عزیزی می‌‌افزاید: در تدوین برنامه ششم توسعه هم صددرصد از نتایج حاصل از پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان و تحقیقات مشابه که توسط وزارتخانه‌ها و سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و همچنین، NGO‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد تهیه می‌‌شود استفاده خواهیم کرد. او در رابطه با صحت این آمارها تصریح می‌‌کند: ما مبنا را بر این می‌‌گذاریم که این آمارها صحیح و به دور از سوگیری است به‌ویژه در رابطه با این پیمایش ملی وقتی به وزیر مربوطه رای اعتماد دادیم باید به عملکرد‌ها و آمارهای وزارت متبوعش هم اعتماد داشته باشیم.


 آمار خوش‌بینانه پیمایش ملی
یک مددکار اجتماعی نیز در گفت‌وگو با «آرمان» می‌‌گوید: در صورتی که پیمایش انجام شده توسط وزارت ورزش و جوانان با بهره‌گیری از ابزار درست صورت گرفته باشد و رابطه بین متغیرها به درستی تدوین و چیده شده باشد و در جمع‌آوری داده‌ها صداقت علمی وجود داشته باشد، می‌‌توان به آن اعتنا و استناد کرد. محمد زاهدی‌اصل می‌‌افزاید: یکی از آمارهای جالبی که در این پیمایش به چشم می‌‌خورد، میزان اعتماد جوانان نسبت به رسانه ملی است که به نظر می‌‌رسد در حالت خوش‌بینانه می‌‌توانیم بگوییم اخبار صداوسیما مورد اعتماد 5/45 درصد از جوانان کشور است. او تصریح می‌‌کند: در سال‌های اخیر اقبال عمومی نسبت به رسانه ملی رشد نداشته و این موضوع ناشی از دولتی‌بودن صدا و سیماست که باعث شده بعضا شبکه‌های تلویزیونی کشور دچار یکنواختی شوند و کمتر مخاطبان آزادی عمل در انتخاب محتوای مورد نظرشان داشته باشند. زاهدی ادامه می‌‌دهد: خصوصا جوانان که حساسیت بیشتری روی محتواها داشته و به‌طور کلی از یک روحیه حقیقت‌جویی برخوردارند متوجه این نواقص می‌‌شوند و وقتی پاسخ نیازهایشان را در صداوسیما به دست نمی‌آورند به سمت سایر رسانه‌های برون‌مرزی گرایش پیدا می‌‌کنند که این موضوع در درازمدت تبدیل به یک آسیب می‌‌شود.

۱۸ شهریور ۱۳۹۳ ۱۵:۵۴
روزنامه آرمان |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید