همایش ملی «جامعه و فضای مجازی»
اولین همایش ملی "جامعه و فضای مجازی" با هدف ارائه دانش نوین تولید شده در حوزه فضای مجازی و ارتباط آن با جامعه در 27 بهمن 1392 برگزار میشود. فضای مجازی به عنوان فضای موازی، متفاوت و مستقل نسبت به فضای واقعی، تحولات زیادی را در همه حوزههای زندگی، از جمله شهرها و اجتماعات، ارتباطات، اقتصاد و تجارت، بانکداری و امنیت، فرهنگ و فراغت، حوزه عمومی و خصوصی، روانشناسی شخصی و اجتماعی، رشد روانی – فرهنگی و اجتماعی، توریسم، جنگ و دفاع، شخصیت و مصرف، کارآفرینی و اشتغال ایجاد کرده است. ماهیت این تغییرات به حدی پیچیده و شدید است که پیبردن به آنها نیازمند صرف وقت و هزینه پژوهشگران رشتهچهای مختلف علمی، همکاری بین رشتهای و گاه تشخیص و شناسایی روشهای پژوهشگران، استادان، دانشجویان و علاقمندان و برقراری ارتباطات علمی پیرامون دانش تولید شده نوین که بنا به ماهیت متغیر فضای مجازی در حال تغییر مداوم است. از اینرو، این همایش در محورهای زیر هر دو سال یک بار برگزار خواهد شد تا فرصت مناسبی برای برقراری ارتباطات علمی متخصصان دانشگاهی و بخش خصوصی فعال این حوزه در سطح ملی و در آینده نزدیک در سطح بینالمللی باشد. اهداف همایش عبارت است از:
ـ بازشناسی ماهیت، مزایا، فرصتها و امکانات فضای مجازی با توجه به تحولات روزافزون عصر حاضر
ـ مطالعه و بررسی جامع مؤلفههای فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی
ـ بررسی و تبیین وضعیت تولید محتوا در فضای مجازی و چگونگی بهرهگیری بخش دولتی و خصوصی از امکانات و قابلیتهای اینترنت
ـ بسط و تعمیق ارتباط با پژوهشگران و فعالان حوزه ارتباطات و اطلاعات
ـ تبادل نظر و تعامل علمی پویا با اندیشمندان و صاحبنظران مراکز دانشگاهی و مطالعاتی کشور
ـ ترغیب جامعه دانشگاهی به تولید و نشر ادبیات و ارائه بروز یافتههای تحقیقات کاربردی حوزه ارتباطات و اطلاعات
محورهای همایش:
محور اول : فرصت ها و امکانات فضای مجازی
ـ آموزش های مجازی
ـ گروه های اجتماعی و فضای مجازی
ـ مشارکت اجتماعی و فضای مجازی
- دولت الکترونیک
- تبلیغات - بازاریابی و فضای مجازی
- ارتباطات سلامت و فضای مجازی
- اوقات فراغت و فضای مجازی
- روزنامه نگاری در فضای مجازی
- گردشگری و فضای مجازی
- تغییرات اجتماعی و فضای مجازی
محور دوم: هنجار کنشی در فضای مجازی
- حریم خصوصی در فضای مجازی
- حق مالکیت معنوی در فضای مجازی
- جرایم و فضای مجازی
- خانواده و فضای مجازی
- تولید علم و جعل در فضای مجازی
- سرقت در فضای مجازی
محور سوم: فرهنگ و فضای مجازی
- الگوهای دینداری- اعتقادی و فضای مجازی
- هویت،قومیت و فضای مجازی
- تغییرات فرهنگی - سبک زندگی و فضای مجازی
- هنر و فضای مجازی
- جهانی شدن و فضای مجازی
- قومیت و فضای مجازی
- ارتباطات و تعاملات انسانی در فضای مجازی
- اخلاق و فضای مجازی
- عرفان های نو ظهور و فضای مجازی
- سواد رسانه ای و فضای مجازی
- صنعت فرهنگی و فضای مجازی
محور چهارم : روش تحقیق فضای مجازی
- مخاطب پژوهی و گونه شناسی کاربران فضای مجازی
- پیمایش و روش های پژوهش در فضای مجازی
- افکار سنجی در فضای مجازی
- نرم افزارهای پژوهشی فضای مجازی
مسئول : دکتر محمد مهدی فتوره چی
ساماندهی: موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
تاریخ برگزاری جشنواره: 27 بهمن ماه 1392
مهلت ارسال چکیده: 20 آبان ماه 1392
مهلت ارسال اصل مقاله: 30 آذر 1392
محل برگزاری: تهران
نشانی دبیرخانه: تهران- بلوار کشاورز، خیابان وصال، کوچه شاهد، طبقه سوم، پلاک 8، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
9-88994335
سایت: www.society-virtualspace.com
پست الکترونیکی: info@society-virtualspace.com