انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
Iranian Association Communication & Cultural
عضو وابسته شورای انجمن های علمی ایران
اطلاعات شناسنامه ای انجمن
زمینه اصلی فعالیت:علوم انسانی
تاریخ دریافت پروانه تاسیس انجمن:25/7/1383
شماره ثبت:18731
تاریخ ثبت:27/6/1384
نشانی: تهران، خیابان کارگر شمالی، زیر پل نصر، جنب بیمارستان دکتر شریعتی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، طبقه همکف
کدپستی:
تلفن: 021-61117872 88338951
نمابر: 88338951-2
وب گاه:www.iaocsc.ir
پست الکترونیکی:farhangvaertebat@yahoo.com
اطلاعات توصیفی انجمن :
اهداف
-گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی دانش ارتباطات (میان فردی و رسانه ای) و مطالعات فرهنگی و بین فرهنگی،
- توسعه کیفی نیروهای متخصص،
- بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه های ارتباطات و مطالعات فرهنگی.
اساسنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
فصل اول: کلیات و اهداف
ماده 1: به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی دانش ارتباطات و مطالعات فرهنگی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه های ارتباطات (میان فردی و رسانه ای) و مطالعات فرهنگی و بین فرهنگی، انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده می شود، تشکیل می گردد.
ماده 2: انجمن موسسه ای غیر انتفاعی است و در زمینه های علمی و پژوهشی و فنی فعالیت می کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رئیس هیات مدیره آن نماینده قانونی انجمن می باشد.
ماده 3: مرکز انجمن در شهر تهران می باشد و شعب آن پس از موافقت کمسیون انجمن های علمی می تواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.
تبصره: هیات مدیره می تواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط انکه موضوع در روزنامه کثیرالانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد.
ماده 4: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدوذد تشکیل می شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
فصل دوم: وظایف و فعالیت ها
ماده 5: به منظور نیل به هدف های مذکور در ماده (1) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به عمل خواهد آورد:
1-5- انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین المللی با محققان و متخصصانی که به گونه ای با علم ارتباطات و مطالعات فرهنگی سر و کار دارند.
2-5- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح ها و برنامه های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن
3-5- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز
4-5- ارایه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی
5-5- برگزاری گردهمایی های علمی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی
6-5- انتشار کتب و نشریات علمی (بولتن داخلی)
فصل سوم: انواع و شرایط عضویت
1-6- عضویت پیوسته:
موسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته های علوم ارتباطات اجتماعی، علوم اجتماعی، فرهنگ و ارتباطات و مطالعات فرهنگی و سایر رشته های وابسته باشند، می توانند به عضویت پیوسته در آیند.
2-6- عضویت وابسته:
اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت 5 سال به نحوی در یکی از رشته های مذکور در بند 1-6 شاغل باشند.
3-6- عضویت دانشجویی:
کلیه دانشجویانی که در رشته های علوم ارتباطات اجتماعی، علوم اجتماعی، فرهنگ و ارتباطات و مطالعات فرهنگی به تحصیل اشتتغال دارند.
4-6- عضویت افتخاری:
شخصیت های ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینه های علوم ارتباطات اعم از نرم افزاری و سخت افزاری (مانند پردازش تصویر، مخابرات و سینما)، حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمک های موثر و ارزنده ای نموده باشند.
5-6- اعضای موسساتی (حقوقی):
سازمان هایی که در زمینه های علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند می توانند به عضویت انجمن در آیند.
تبصره 1: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته های مذکور در بند 1-6 می توانند با تصویب هیات مدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
تبصره 2: اعضای موسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب می شوند.
ماده 7: هر یک از اعضا سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین می گردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد.
تبصره 1: پرداخت حق عضویت هیچ گونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمی کند.
تبصره 2: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
ماده 8: عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه می یابد:
1-8- استعفای کتبی
2-8- عدم پرداخت حق عضویت سالانه
تبصره: تایید خاتمه عضویت با هیات مدیره است.
فصل چهارم: ارکان انجمن
ماده 9: ارکان اصلی عبارتند از:
الف: مجمع عمومی ب: هیات مدیره
الف مجمع عمومی:
ماده 10: مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوق العاده تشکیل می شود.
1-10- مجمع عمومی عالی سالی یکبار تشکیل می شود و با حضور یا رای کتبی نصف بعلاوه یک کل اعضا پیوسته انجمن رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است.
2-10- مجمع عمومی فوق العاده در مورد ضروری با دعوت هیات مدیره یا بازرس و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل می شود.
3-10- در صورتی که جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت آراء به صورت مکاتبه ای- بر اساس آیین نامه ای که توسط هیات مدیره تدوین می شود- اخذ خواهد شد.
تبصره 1: دعوت برای تشکیل مجمع عمومی به صورت کتبی یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.
تبصره 2: یک سوم اعضای پیوسته می توانند مستقیماًُ اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده نمایند مشروط بر اینکه هیات مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت، به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیات مدیره یا بازرس تصریح نمایند.
تبصره 3: در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شده است.
تبصره 4: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوق العاده انجمن همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است.
ماده 11: وظایف مجمع عمومی
الف: مجمع عمومی عادی
- انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرس
- تصویب خط مشی انجمن
- بررسی و تصویب پیشنهادات هیات مدیره و بازرس
- تعیین میزان حق عضویت
- عزل هیات مدیره و بازرس
- بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینه های سال ممالی گذشته و بودجه آتی انجمن
ب: مجمع عمومی فوق العاده
- تصویب تقییرات در مفاد اساسنامه
- تصویب انحلال انجمن
تبصره 1: مجامع عمومی توسط هیات رئیسه ای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره می شوند.
تبصره 2: اعضای هیات رئیسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب می شوند.
تبصره 3: اعضای هیات رئیسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیات مدیره و بازرس کاندیدا کرده اند.
پ: هیات مدیره
ماده 12: هیات مدیره انجمن مرکب از 7 عضو اصلی و دو عضو علی البدل است که هر 3 سال یکبار با رای مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب می شوند.
1-12- هیچیک از اعضا نمی توانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیات مدیره انتخاب شوند.
2-12- عضویت در هیات مدیره افتخاری است.
3-12- هیات مدیره حداکثر تا دو هفته پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رای کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام می نماید.
4-12- کلیه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضای رئیس هیات مدیره و خزانه دار همراه با مهر انجمن و نامه های رسمی با امضای رئیس هیات مدیره یا نایب رئیس معتبر است.
5-12- هیات مدیره موظف است بر حسب نیاز هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیات مدیره حداقل سه روز است.
6-12- جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.
7-12- کلیه مصوبات هیات مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیات مدیره نگهداری می شود.
8-12- شرکت اعضای هیات مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیات مدیره تا یه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.
9-12- در صورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیات مدیره، عضو علی البدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد.
10-12- شرکت بازرس در جلسات هیات مدیره بدون داشتن حق رای مجاز است.
ماده 13: هیات مدیره نماینده قانونی انجمن می باشد و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:
1-13- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی
2-13- تشکیل گروه های علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها
3-13- هیات مدیره می تواند هر اقدام و معامله ای را ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیر منقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیر منقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام دهد.
4-13- جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیات مدیره اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت دارا می باشد.
5-13- تهیه گزارش سالانه و تنظیم ترازنامه مالی و صورتحساب درآمد ها و هزینه های انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارایه به مرجع نظارت در موقع مقرر.
6-13- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مجامع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل به غیر.
7-13- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی
8-13- اجرای طرح ها و برنامه های علمی در چارچوب وظایف انجمن
9-13- جلب هدایا و کمکهای مالی
10-13- اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی
11-13- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.
12-13- ارسال گزارش های لازم به کمسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
13-13- هیات مدیره موظف است ظرف حداکثر 4 ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیات مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همرا با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمسیون انجمن های علمی ارسال نماید.
تبصره: هیات مدیره پیشین تا تایید هیات مدیره جدید از سوی کمسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.
ج: بازرس
ماده 14: مجمع عمومی عادی یک بازرس را به عنوان بازرس اصلی و یا بازرس را به عنوان علی البدل برای مدت 2 سال انتخاب می نماید.
تبصره: انتخاب مجدد بازرس بلامانع است.
ماده 15: وظایف بازرس به شرح زیر است:
1-15-بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش مجمع عمومی
2-15-بررسی گزارش سالانه هیات مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی
3-15-گزارش هر گونه تخلف هیات مدیره ازط مفاد اساسنامه به مجمع عمومی
تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیر مالی در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیات مدیره برای بررسی در دسترس بازرس قرار گیرد.
فصل پنجم: گروه های علمی انجمن
ماده 16: انجمن می تواند گروه ها و کمیته های زیر را تشکیل دهد که بر اساس شرح وظایفی که از سوی هیات مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت می پردازند.
1)گروه های تخصصی
2) کمیته آموش و پژوهش
3)کمیته انتشارات
4) کمیته آمار و اطلاعات
5) کمیته پذیرش و روابط عمومی
6) کمیته گردهمایی های علمی
1-16- انجمن مجاز به تشکیل گروه ها و کمیته های دیگری که بر حسب نیاز احساس می شود، نیز می باشد.
فصل ششم: بودجه و موارد متفرقه
ماده 17: منابع مالی انجمن عبارتند از:
1-17- حق عضویت اعضا
2-17- درآمدهای ناشی از ارایه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاوره ای و فروش کتب و نشریات علمی
3-17- دریافت هدایا و کمک ها
کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده 5 این اساسنامه خواهد شد.
ماده 18:درآمدها و هزینه های انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می شود.
ماده 19: کلیه وجوه انجمن در جلسات مخصوص به نام انجمن نزد بانک های کشور نگهداری می شود.
ماده 20: هیچیک از موسسین و یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچ گونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمی توانند مبادرت به انجام معاملات با موسسه نمایند.
ماده 21: کلیه مدارک و پرونده مالی و غیر ممالی مرتبط با فعالیت های انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری می شود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده 22: هر گونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است.
ماده 23: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروه ها و احزاب سیاسی را ندارد.
ماده 24: در صورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیات تسویه ای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد کرد. هیات تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها کلیه داراییهای منقول و غیر منقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از موسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند.
ماده 25: این اساسنامه مشتمل بر 6 فصل، 25 ماده، 46 زیر ماده و 16 تبصره در جلسه مورخ 21/10/83 مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.